12 Nisan 2012 Perşembe

Psikomotor Gelişimin Diğer Gelişim Alanlarıyla İlişkisi


                                            


PSİKOMOTOR GELİŞİMİN DİĞER GELİŞİM ALANLARIYLA İLİŞKİSİ
Psikomotor gelişim, hareket anlamına gelir. Bütün gelişim alanları birbiriyle iç içedir. Birindeki aksaklık diğer gelişim alanlarını da olumsuz etkiler.
Mesela bedenini iyi kullanamayan çocukta gelişim geriliği olur. Büyük-küçük kas gelişiminde aksama meydana gelir. Bu olumsuzluklar çocuğun sadece «motor gelişimi»’ ni değil; «sosyal, duygusal ve zihinsel gelişimleri»’ ni de etkiler.
Çocuk kendini duygusal olarak kötü hisseder, farklı olduğunu düşünür. Ve sosyal ilişkilerinde çekinik davranır ve bu dil gelişimini de olumsuz yönde etkiler. Görüldüğü üzere hepsi birbiriyle bağlantılıdır.
Çocuklar, motor becerilerini oyun içerisinde keşfeder. Çocuk, oyun sayesinde diğer bireylerle sosyal iletişime girerek toplum içerisinde sosyalleşir. Yaratıcılıkları gelişir. Böylece çocuğun kendine olan öz güveni artar, kendini yeterli hisseder ve olumlu benlik kavramı kazanmış olur.
PSİKO-MOTOR İLE BİLİŞSEL GELİŞİM
Hareket etmek için algılamak, algılamak için ise hareket etmek ve yer değiştirmek gerekir. Bu nedenle psikomotor gelişimi içinde verilen etkinlik, çocuğun «bilişsel becerileri»’ nin gelişimine de önemli bir etki sağlar.
Hareket Eğitiminde Uygulanan Çeşitli Faaliyetlerle Çocukların Kazandığı Bilişsel Beceriler
  •   Vücut organları ile çeşitli nesneleri arkadaşına veya hedefe yönlendirebilmeyi öğrenir (zehirli eşya vb.)
  •   Genel alan içindeki farklı uyarımları algılayabilmek (kim yok oyunu vb.)
  •   Farklı hareket etmek için çeşitli yollar seçmek (yaratıcı dans gibi)
  •   Güç yaratarak hareketlerde gücünü nasıl kullanabileceğini anlamak
  •   Hareket ederken doğru yolu düşünmek ve o yönde hareket ederek hareketi sağlamak (denge oyunu gibi)
  •   Eşlerle hareket ederken alanı akıllıca kullanmak (eşli dans gibi)
  •   Nesnelerin büyük, küçük, şişman ya da zayıf olduğunu anlamak.
PSİKO-MOTOR İLE SOSYAL GELİŞİM
Çocuklardaki sosyal gelişim için okulöncesi yılları önemli bir dönemdir. Bu yaş grubunun sosyal gelişim özellikleri ve ihtiyaçları iyi bilinmeli ki hazırlanan etkinlikler de bunu destekler nitelikte olsun.
Çocuk ne kadar çok çevreyi kullanır ve hareket ederse, o kadar çok sosyal becerilerini geliştirmiş olur. Bu dönem çocukları için en önemli sosyalleşme araçları; «aile, yakın akrabalar ve okulöncesi öğretmenidir.»
Sosyal davranışlar tesadüfen gelişmez. Uygulanacak olan etkinlikler içinde verilir. Böylelikle çocukta;
  •   Kendine saygı,
  •   Kendine güven ve sorumluluk duyma
  •   Yardımsever bir ortam,
  •   Diğerleri tarafından kabul edilme,
  •   Eşitlik ve işbirliği ruhu gelişir.
  •   ‘ben’ yerine ‘biz’ kavramını öğrenir.
Hareket Eğitiminde Uygulanan Çeşitli Faaliyetlerle Çocukların Kazandığı Sosyal Beceriler
  •   Grup etkinliklerinde arkadaşlarıyla uyum içinde oynamayı öğrenir.
  •   Bireysellikten sıyrılıp, arkadaşlarına saygı duymayı öğrenir.
  •   Sınıf düzenine uymayı öğrenir.
  •   Arkadaşlarıyla işbirliği yapıp oyunun amaçlarına ulaşmasını sağlar.
  •   Oyun içinde küçük sorumluluklar yüklenir.
  •   Yenme ve yenilme arasındaki farkı kavrar.
PSİKO-MOTOR İLE DUYGUSAL GELİŞİM
Okulöncesi dönemi, çocuğun bütün duygu türlerini yaşadığı bir dönemdir. Bu duyguların gelişimi tüm çocuklarda farklılık gösterir. Bu dönemde çocuklar ben-merkezcidir.  Benlik kavramı ise henüz gelişme aşamasındadır. Olumlu bir benliğin gelişmesi de son derece önemlidir. Bu bağlamda çocukların hareketlere etkin olarak katılımı sağlanmalıdır.
Çocuklar hareket eğitimi ile kendilerine güvenlerini geliştirmeyi, hareket etmeyi, sevmeyi ve gerçekten sahip oldukları yetenekleri görebilmeyi öğrenirler.
Çocukların hareketlerinde elde edecekleri başarı, bir sonraki başarı için itici bir güçtür. Çünkü çocukta böyle bir durumda «ben yapabiliyorum-yapabilirim» ortamını sağlamış oluruz. Aynı zamanda çocuğa sınıfın bir üyesi olduğu ve onun değerli olduğu hissettirilmelidir. Gerek sözel ifadelerle gerek jest ve mimiklerle bu yapılabilir.
Hareket eğitiminde uygulanan çeşitli faaliyetlerle çocukların kazandığı duygusal beceriler
  •   Bütün etkinliklere istekli olarak katılır,
  •   Arkadaşlarının duygularını ciddiye alır,
  •   Paylaşma ve işbirliği içine girmeyi öğrenir,
  •   Başarmanın kendine verdiği güvenin zevkine varır,
  •   Grup içi etkinliklerde sorumluluk alabilir,
  •   Arkadaşları arasında hak ve sıra kavramını öğrenir, kurallara uyar,
  •   İnsanları sevmeyi öğrenir.
KAYNAKÇA;
  •   Çocukta Hareket, Oyun Gelişimi ve Öğretimi Kitabı
    (Anadolu Üniversitesi Yayınları)
  •   yuvarehberim.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder