12 Nisan 2012 Perşembe

Psikomotor Gelişimin Diğer Gelişim Alanlarıyla İlişkisi


                                            


PSİKOMOTOR GELİŞİMİN DİĞER GELİŞİM ALANLARIYLA İLİŞKİSİ
Psikomotor gelişim, hareket anlamına gelir. Bütün gelişim alanları birbiriyle iç içedir. Birindeki aksaklık diğer gelişim alanlarını da olumsuz etkiler.
Mesela bedenini iyi kullanamayan çocukta gelişim geriliği olur. Büyük-küçük kas gelişiminde aksama meydana gelir. Bu olumsuzluklar çocuğun sadece «motor gelişimi»’ ni değil; «sosyal, duygusal ve zihinsel gelişimleri»’ ni de etkiler.
Çocuk kendini duygusal olarak kötü hisseder, farklı olduğunu düşünür. Ve sosyal ilişkilerinde çekinik davranır ve bu dil gelişimini de olumsuz yönde etkiler. Görüldüğü üzere hepsi birbiriyle bağlantılıdır.
Çocuklar, motor becerilerini oyun içerisinde keşfeder. Çocuk, oyun sayesinde diğer bireylerle sosyal iletişime girerek toplum içerisinde sosyalleşir. Yaratıcılıkları gelişir. Böylece çocuğun kendine olan öz güveni artar, kendini yeterli hisseder ve olumlu benlik kavramı kazanmış olur.

Psikomotor Gelişime Uygun Etkinlik Planlama



                                                      

MOTOR GELİŞİM İLE İLGİLİ ETKİNLİKLERİ PLANLAMA VE UYGULAMADA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN ÖZELLİKLER
Ø  Etkinlikleri planlarken ya da uygularken çocukların yaş ve gelişim düzeylerini dikkate almak
Ø   Hareketler ve becerilerin kolaydan zora doğru bir sıra izlenmesine dikkat etmek
Ø  Özellikle küçük kasların motor gelişimine ilişkin etkinliklerde çocukların günlük yaşam deneyimlerinde karşılaşabilecekleri durumlarda kullanabilecekleri beceriler kazandırmak
Ø  Yeni bir beceriyi ya da oyunu tanıtırken çocukların dikkatlerini yoğunlaştırmak örneğin; beceriyi kazandırmadan önce grubun dikkatini çekmek için çocuklardan ayağa kalkarak el ele tutuşmalarını ve yanlara açılarak büyük bir daire oluşturarak yere oturmalarını istemek gibi
Ø  Oyunu ya da beceriyi adlandırarak çocukların en iyi ve kolay şekilde anlayabilecekleri ifade ile içeriğini tanımlamak. Çocukların daha iyi anlayabilmeleri için söylediklerinizi kendi ifadeleri ile bir kez daha tekrarlamalarını isteyin. Daha sonra bir kez de yönerge ile birlikte hareketi her aşamasıyla yaparak model olun. Yapılacak hareketin her aşamasının nasıl yapılacağının anlaşılmasından iyice emin olun

Psikomotor Gelişimde Bireysel Farklılıklar ve Önemi



Çocuğun gelişimi, bireye ebeveynlerden geçen genlerin yani kalıtımın ve yaşadığı ortamın (çevresel faktörlerin) etkisi altındadır.
KALITIMIN ETKİSİ
Tüm gelişim dönemler olduğu gibi motor gelişiminde de dönemlere ilişkin yaş belirlemeleri yalnızca genel sınırlardır. Her bireyin kendine özgü düşünme, hareket etme, hissetme, konuşma ve anlama biçimi vardır.
Psikomotor gelişim becerileri, genellikle gözlenebilir beceriler olduğu için çocukta gerçekleşen farklılıklar daha somut olarak fark edilir. Örneğin çocuğun geç yürümesi ailelerde     ‘ Acaba bir problem mi var?’  sorusunu akla getirir. Oysa fiziksel bir gerilik yoksa çocuk birkaç ay sonra bağımsız yürüme becerisini geliştirebilir.
Ebeveynden kalıtsal olarak geçen özellikler, her çocuğun büyüme ve gelişme oranını, boy uzunluğunu, kemik ve cinsiyet yönünden gelişimini tayin eder. Buradaki bireysel ayrılık, çocuğun kalıtım yoluyla aldığı büyüme özelliklerine; becerileri, öğrenmeye az ya da çok yetenekli olmasına dayanır.